shopping ads steenwijk logo

Seach Engine Advertising

Wat is Search Engine Advertising? ( SEA)

Online marketing is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Je hebt onbetaalde en betaalde marketing. Onbetaalde marketing richt zich voornamelijk op SEO. De optimalisatie voor zoekmachines. dit is de indeling van je website, je pagina’s en je teksten op zodanige wijze te structureren dat zoekmachines eenvoudig kunnen zien waar je website over gaat en zo de juiste mensen naar je website kunnen brengen als zij iets zoeken. Je kan ook betalen om bezoekers naar je website te krijgen. Dan heet het SEA ( Search Engine Advertising). Bij SEA bepaal je zelf waar je op gevonden wil worden. Belangrijk hierbij is dat je goed afstemt waarop en wanneer je gevonden wil worden en door wie. Doe je dit niet dan kan adverteren flink in de papieren lopen.

Wat is Google Ads of een Google Adwords advertentie?

Google Adwords is niets anders dan de oude naam voor Google Ads. Het grote advertentiecentrum van Google. De voornaamste Google Ads advertenties zijn zoekadvertenties, Shopping advertenties, een display advertenties en Youtube advertenties. Daarnaast heb je nog meer Google platformen waar je op kan adverteren zoals Gmail, Google Maps en zelfs op Google Drive maar de eerste 4 omvatten toch wel 99% van alle Google advertenties.

Google Adwords is niets anders dan de oude naam voor Google Ads. Het grote advertentiecentrum van Google. De voornaamste Google Ads advertenties zijn zoekadvertenties, Shopping advertenties, Display advertentie en Youtube advertenties. Daarnaast zijn er nog meer Google platformen waar je op kan adverteren zoals Gmail, Google Maps en zelfs op Google Drive maar de eerste 4 omvatten toch wel 99% van alle Google advertenties.

Kosten van adverteren op Google vs. SEO

Een van de belangrijkste aandachtspunten van een webwinkel is zoekmachine optimalisatie ( SEO ). Als je jouw SEO goed instelt is het op zichzelf al een goed converterend onderdeel. En Google Ads campagnes voor pagina’s met een goede SEO geven meer resultaat en lagere advertentiekosten omdat Google deze advertenties als relevanter beschouwt en daar wordt je voor beloond. Voor Google advertenties betaal je alleen wanneer iemand ook daadwerkelijk op je advertentie klikt. De vertoningen op zich zijn gratis. Een Google advertentie voor een webshop kan al vanaf 1 cent maar in de praktijk ben je voor een doorsnee klik tussen de € 0,20 en de € 0,80 kwijt. Maar dat kan voor bepaalde goederen of diensten ook veel hoger zijn.

Hoe werkt Google Ads?

De vertoningen van Google advertenties gebeuren volgens een veiling-principe. Wie het meest biedt wordt als eerst vertoond. En in branches waar de marges hoog zijn is er vaak meer budget om te bieden en dat drijft de prijs op. Zo kan een advertentie voor een advocatenkantoor kan wel oplopen tot € 20.- per klik.

Wat kost Google ads?

Doordat je alles kan meten en kunt volgen in onze analyse tools heb je altijd duidelijk inzichtelijk wat de kosten en opbrengsten zijn. Het belangrijkst is de verhouding van de kosten ten opzichte van wat het heeft opgeleverd. Hiervoor gebruiken wij het kengetal ROAS. De Roas ( Return On Advertising Spend ) geeft de verhouding aan tussen de opbrengst en de kosten. Bij een webshop is de opbrengst duidelijk. Dat zijn de afgerekende winkelwagens. Maar je kan ook fictieve waarden aan je doelstellingen hangen bijvoorbeeld € 20.- voor een ingevuld leadformulier of € 5.- voor een telefoontje of email. Net wat jij vindt dat het waard is. Zo houdt je continu inzichtelijk of jou advertentie uitgaven opwegen tegen de gemaakte kostenkosten.

google ads performance based
De ROAS is de Conversiewaarde gedeeld door de Kosten. In dit voorbeeld 16,5

Google Ads optimalisatie. Beheer je Google Ads budget.

Een ander belangrijk onderdeel in webshop marketing is conversie optimalisatie, ook wel CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) genoemd. Dit het het optimaliseren van jouw doelen. Voor een webshop is dit natuurlijk het aankopen van een product. Maar je kan meer doelen instellen. Je gaat kijken naar het traject dat je klant aflegt in je webshop. Hierbij kun je bijvoorbeeld zien op ook welke pagina’s de klant nog meer bekeken heeft en waar hij je webshop verlaat. Mocht er een bijvoorbeeld een pagina uitspringen met een hoge verlatingspercentage, dan weet je dat je als eerste naar deze pagina moet kijken wat er aan de hand is.

Google Ads uitbesteden

Het beheren van campagnes is een tijdrovende klus en als je niet oplet kost het snel veel geld. Door het veiling-principe en de aanwezigheid concurrenten binnen een branche hangt de gemiddelde klikprijs vaak samen met wat de marge op een artikel toelaat. Stel je dit niet goed in dan beidt je verkeerd en dat kan leiden tot hoge advertentiekosten met een teleurstellend resultaat. SEA wordt daarom ook steeds vaker uitbesteed aan een gespecialiseerd marketing bureau zoals FlowOnline.

Waarom ook op Social media adverteren?

Google Advertenties in het zoeknetwerk of op Google shopping verschijnen als antwoord op vragen van gebruikers. Zonder zoekterm krijg je geen resultaten. Dit noemen we ‘responsive‘ advertising. Social Media daarentegen noemen we ‘disruptive‘, oftewel ‘verstorend’. Deze komen op een moment dat je ze niet verwacht. Maar ook Social media adverties zijn afgestemd op getoonde interesses en gedrag in het verleden. Door het zoekgedrag op Google te combineren met adverteren op facebook, Instagram of LinkedIn geven we bezoekers toch indirect antwoord op hun eigen vragen. Wat de effectiviteit van Social Media advertenties enorm vergroot.

“Laat ons jouw verhaal vertellen”