Meteen naar de inhoud
Google Consent mode Banner

Google Consent Mode V2

Wat is Google Consent Mode V2?

Vanaf 6 maart 2024 is er een grote verandering bij Google. Namelijk de update naar Google Consent Mode V.

Dit is een nieuwe set regels die betrekking heeft op het verzamelen van gegevens en het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies en delen van persoonsgegevens. Google zal alle Ads-gebruikers vragen dit te implementeren vóór maart 2024.

Cookie Toestemming verplicht

Uw Google Ads-prestaties zijn rafhankelijk van de kwaliteit van uw gegevens. Zonder de juiste conversietracking krijg je minder resultaat. Hiervoor is vanaf 6 maart 2024 toestemming nodig. Dit wordt geregeld via de Consent Mode van Google. De gegeven privacy toestemmingen in de cookiebar moeten meegestuurd naar Google. Zonder de juiste toestemming wordt niet alle data meer opgeslagen.

Voorheen waren er binnen Consent Mode maar 2 toestemmingen nodig analytics_storage en ad_storage Deze waren zuiver bedoeld om gegevens te kunnen verzamelen. De verantwoordelijkheid hier goed mee om te gaan lag bij de adverteerders. Vanaf maart 2024 ligt deze verantwoording ook bij Google. En om ervoor te zorgen dat alle website-eigenaren nog steeds kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving, worden er vanaf maart 2024 nog twee andere parameters toegevoegd. En deze zijn nu verplicht.

  • ad_user_data: Of beter: Mag er data worden gestuurd naar Google voor advertentiedoeleinden?
  • ad_personalisation: Mag een bezoeker opnieuw bereikt worden door middel van retargeting? 

Als bedrijven gebruikersgedrag en website prestaties willen blijven meten en het maximale resultaat uit hun marketing willen halen, moeten ze overstappen naar de Google Consent Mode v2. Als je tegen maart 2024 nog niet bent overgestapt naar de nieuwe update, zul je niet in staat zijn om Google Ads te gebruiken

Het missen van de juiste bezoekersdate data leidt tot”:

🔴 Verstoorde algoritmes

🔴 Geen optimale resultaten,

🔴 Het algoritme kan niet meer goed leren

🔴 Het algoritme kan slechter conversies voorspellen

Zonder algoritmes zal je budget niet meer efficiënt besteed kunnen worden.

Als je in 2024 nog steeds succesvol wilt zijn met Google Ads, moet je je trackingmethodes optimaliseren.

✔️ Voorkom gegevensverlies als gevolg van trackingproblemen.

✔️ Zorg voor toekomstbestendige Google Ads-trackingconfiguratie.

✔️ Voldoe aan de privacyregelgeving AVG / GDPR

✔️ Houd conversies van hoge kwaliteit bij (zelfs zonder cookies van derden).

✔️ Verbeter uw dataset met geavanceerde trackingtechnieken.

Krijg je één van deze meldingen?

  • Eindgebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER) moeten toestemming geven voor het delen van hun persoonsgegevens met Google voor advertentiedoeleinden, in overeenstemming met het Beleid voor toestemming van gebruikers in de EU. Als voor gegevens niet is aangegeven dat er toestemming is gegeven, kan dit van invloed zijn op de personalisatie en meting van advertenties.
  • Geen toestemmingssignalen voor advertentiemeting gevonden
  • Geen toestemmingssignalen voor advertentiepersonalisatie gevonden

Dan moet je actie ondernemen !! 
Hulp nodig? Vraag hier vrijblijvend informatie aan

Google Consent mode V2 vanaf 6 maart 2024

Laat een Google Review achter