shopping ads steenwijk logo

Doelen stellen in Google Analytics

Definieer je doelen

Analytics levert heel veel data op. Zoveel zelfs dat je soms niet meer weet waar je op moet letten. Het is daarom belangrijk dat je duidelijk hebt waar je heen wilt. Wat wil je eigenlijk van je webbezoekers. Ja iets kopen natuurlijk. Dat is duidelijk. Maar wie zijn die mensen eigenlijk? En waar vindt ik nog meer van zulke mensen? Om hier achter te komen moet je webbezoekers analyseren. Dit doe je het beste door diverse subdoelen te formuleren. Zogenaamde “zachte” conversies”. Dit kan zijn:

  • Hoe lang is iemand op mijn website geweest?
  • Hoeveel producten of pagina’s zijn er bekeken?
  • Hoeveel mensen hebben de route naar mijn bedrijf gekeken?
  • Is er op het telefoonnummer of emailknopje geklikt?
  • Hoeveel bezoekers hebben meerdere zachte conversies opgeleverd?
  • Hoeveel artikelen zijn helemaal tot aan het einde gelezen of gescrollt?

Vergelijk doelen met elkaar. Geef ze een waarde

Om verschillende bezoekers en de verschillende bezoekers met elkaar te kunnen vergelijken kun je het best een waarde toekennen aan elk doel. Bijvoorbeeld: Voor iedere pagina die bekeken wordt reken ik €0,05, voor een klik op een telefoonnummer €0,50 en een ingevuld en verstuurd contactformulier €12,50. Op deze manier krijgt iedere bezoeker een waarde. aan de hand van de conversies die hij heeft opgeleverd. Deze waardes kun je helemaal zelf bepalen. Let daarbij goed op de onderlinge verhouding van deze waardes. Deze geven aan in hoeverre je het de ene zachte conversie belangrijker vindt dan de andere. Dit is voor iedere website anders. Een klik op een telefoonnummer is voor een advocatenkantoor een nieuwe zaak opleveren. Terwijl voor een ander bedrijf een telefoontje een klacht kan zijn.

Standaard Doelen voor een Webshop

Een  standaard klantreis in een webwinkel kent de volgende meetbare conversies:

  • Een zoekopdracht op de site uitvoeren
  • Het bekijken van een categorielijst van alle producten
  • Het bekijken van een productpagina
  • Het Toevoegen aan een winkelwagen
  • De winkelwagen bekijken
  • Beginnen met afrekenen
  • Toevoegen adresgegevens
  • Afrekenen voltooid

Daarnaast zou ik ook alle standaard contactacties vastleggen zoals: formulieren versturen, emailkliks, telefoonkliks of routepagina’s opzoeken.
En als laatste kun je het downloaden van brochures tellen of bij video’s vastleggen hoeveel procent van een video bekeken is. Hoe meer kleine conversies hoe beter.

Scrollen (%) op een pagina wordt ook vaak gemeten als een conversie maar dat gebruik ik zelf nooit omdat ik niet zeker weet of scrollen nu positief op negatief is. Beter is je belangrijkste informatie zo hoog mogelijk in je pagina’s te zetten zodat de gebruiker snel vindt wat hij zoekt. Toch?

Conversiewaardes vertellen waar jij blij van wordt

Wanneer je al deze acties een fictieve waarde geeft dan kun je later vast stellen wat al die bezoekers waard zijn geweest en of de kosten die hiervoor gemaakt hebt verantwoord zijn.

Deze waardes leg je vast in Google Analytics. Niet alleen voor jezelf maar je geeft hiermee gelijk aan Google door wat jij deze bezoekers waard vond zodat Google nu voor jou op zoek kan gaan naar bezoekers met meer waarde.

Delen met Facebook, LinkedIn of TikTok

Bovengenoemde conversies zijn ook allemaal te meten op andere platformen als Facebook/Insta, Microsoft en zelfs LinkedIn en TikTok om ook daar weer je bezoekers op te kunnen filteren nieuwe acties op te kunnen ondernemen. Dit is technische wel even wat instellen maar het principe is hetzelfde. Ik raad daarom aan eerst je Google instellingen eerst goed op orde te hebben. En daarna de rest.