Meteen naar de inhoud

Google Consent Mode V2

google toestemming geven

In maart 2024 komt er een grote verandering bij Google. Namelijk de update naar Google Consent Mode v2. Dit is een nieuwe set regels die betrekking heeft op het verzamelen van gegevens en het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies en delen van persoonsgegevens. Google zal alle Ads-gebruikers vragen dit te implementeren vóór maart 2024.

Uw Google Ads-prestaties zijn rechtstreeks gekoppeld aan de kwaliteit van uw gegevens. Zonder de juiste conversietracking krijg je niet het gewenste resultaat. Hiervoor is vanaf maart 2024 wel de juiste toestemming nodig. Dit wordt geregeld via de Consent Mode van Google. De gegeven privacy toestemmingen in de cookiebar moeten met de verzamelde data worden meegestuurd naar Google. Zonder de juiste toestemming wordt niet alle data opgeslagen.

Voorheen waren er binnen Consent Mode maar 2 toestemmingen nodig analytics_storage en ad_storage Deze waren louter bedoeld om gegevens te kunnen verzamelen. De verantwoordelijkheid hier goed mee om te gaan lag tot nu toe bij de adverteerders. Vanaf maart 2024 ligt deze verantwoording ook bij Google. En om ervoor te zorgen dat alle website-eigenaren nog steeds kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving, worden er vanaf maart 2024 nog twee andere parameters toegevoegd. En deze zijn verplicht.

  • ad_user_data: Of beter: Mag er data worden gestuurd naar Google voor advertentiedoeleinden?
  • ad_personalisation: Mag een bezoeker opnieuw bereikt worden door middel van retargeting? 

Als bedrijven gebruikersgedrag en website prestaties willen blijven meten en het maximale resultaat uit hun marketing willen halen, moeten ze overstappen naar de Google Consent Mode v2. Als je tegen maart 2024 nog niet bent overgestapt naar de nieuwe update, zul je niet in staat zijn om Google Ads te gebruiken

Het missen van de juiste bezoekersdate data leidt tot”:

Als je in 2024 nog steeds succesvol wilt zijn met Google Ads, moet je je trackingmethodes optimaliseren.

✔️ Voorkom gegevensverlies als gevolg van trackingproblemen.

✔️ Zorg voor een eersteklas (toekomstbestendige) Google Ads-trackingconfiguratie.

✔️ Voldoe aan de privacyregelgeving (Consent Mode V2).

✔️ Zorg voor een eersteklas (toekomstbestendige) Google Ads-trackingconfiguratie.

✔️ Houd conversies van hoge kwaliteit bij (zelfs zonder cookies van derden).

✔️ Verbeter uw dataset met geavanceerde trackingtechnieken.

✔️ Blijf uw concurrentie voor met gegevens uit eerste hand.

Krijg je één van deze meldingen?

  • Eindgebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER) moeten toestemming geven voor het delen van hun persoonsgegevens met Google voor advertentiedoeleinden, in overeenstemming met het Beleid voor toestemming van gebruikers in de EU. Als voor gegevens niet is aangegeven dat er toestemming is gegeven, kan dit van invloed zijn op de personalisatie en meting van advertenties.
  • Geen toestemmingssignalen voor advertentiemeting gevonden
  • Geen toestemmingssignalen voor advertentiepersonalisatie gevonden

Dan moet je actie ondernemen !! Hulp nodig? Vraag hier vrijblijvend informatie aan