Skip to content
Online marketing uitbesteden 

Leadopvolging, Workflow en CRM

Leads verzamelen is één. Maar om ze om te zetten naar loyale klanten is ook nog een stap. Een goede workflow is hierbij onmisbaar. Wat houdt dat precies in?

Niet iedere lead wordt direct een klant. Soms is er extra informatie nodig of wil men wat langere bedenktijd. Het is daarom verstandig om alle mogelijke scenario's open te houden en verzamelde informatie goed te documenteren voor een volgend contactmoment. Vanuit daar bepaal je de volgende actie.

Dit llijkt eenvoudig maar in de praktijk gaan veel leads verloren door slechte opvolging. We zien in de praktijk veel bedrijven die zich focussen op het binnenhalen van nieuwe leads terwijl bestaande leads te snel worden afgeschreven. En dat is zonde.

Wat is CRM?


CRM staat voor Customer Relationship Management. Met een CRM-systeem kunt je je klantgegevens en klantactiviteiten automatiseren en integreren: sales, marketing, service en e-commerce.

Soms ie een Excel sheet genoeg voor het bijhouden van je leads maar naarmate het aantal leads en mogelijke scenario's grote wordt wordt het steeds lastiger om op het juiste moment de juiste opvolging te doen. Gelukkig zijn daarvoor veel geautomatiseerde systemen voor die je kunt gebruiken om dit te stroomlijnen.

 

Waar moet ik op letten bij de keuze van een CRM systeem?

Soms ie een Excel sheet genoeg voor het bijhouden van je leads maar naarmate het aantal leads en mogelijke opvolgscenario's groter wordt wordt het steeds lastiger om op het juiste moment de juiste opvolging te doen. 

Als je begint met CRM wordt het in het begin soms nog onoverzichtelijker dan jhet al was en zie door de bomen het bos niet meer. Dat is ook de reden dat veel ondernemers weer afhaken.

Het is belangrijk te kiezen voor een Voor een CRM systeem dat bij jou past. Wanneer er te veel mogelijkheden zijn in een systeem die je toch niet gebruikt werkt dat vaak averechts

Stel jezelf de volgende vragen.
  • Wat is je budget? Veel CRM systemen hebben een gratis versie met basisfuncties. Dat kan voldoende zijn. Maar als je meer wilt moet je upgraden. Prijzen zijn vaak per module of per medewerker en dan kan het aardig in de papieren lopen.
  • Hoeveel leads en prospects wil gaan behandelen? En hoe wil je leads ontvangen? Per email, telefoon, formulieren. afspraken inplannen?
  • Welke klantgegevens wil ik allemaal bijhouden? Wil je naast de gebruikelijke n.a.w. gegevens ook social media gegevens of websitestatistieken bijhouden?
  • Hoe lang is jouw workflow? Worden in jouw organisatie mensen na 1x opbellen al klant of is het een traject van meerdere gesprekken en offertes? Heb ik genoeg aan 3 statussen als lead,prospect of klant of wil ik langere maatwerk pipelijnen opzetten
  • Hoeveel medewerkers moet met dit systeem werken? Wil je opvolgtaken toewijzen? Leads toewijzen aan bepaalde medewerkers? 
  • Taken en Agenda's? Veel CRM systemen kun je integreren met je agenda's en taken in Outlook of Google zodat niemand  zijn opvolgtaak vergeet. Wil je dat wel gaan gebruiken of wordt dat in jouw geval niets?
  • Email-integratie ja of nee? Dit is een dingetje. Vanuit vrijwel alle CRM systemen kun je emails naar klanten en prospects sturen. Maar als ze antwoorden of autonoom een email naar je bedrijf sturen komt die niet altijd in je CRM. Het kan wel, maar dat vraagt naast een goede inrichting, ook discipline en toewijding van medewerkers. 
  • Wil je ook Facturen versturen en betalingen ontvangen? ipv uit je boekhouding kun je ook vanuit je CRM facturen versturen en sommige systemen (zoals Hubspot) kunnen abonnementen aanmaken die periodiek gefactureerd en zelfs geïncasseerd worden.,
  • Moet je veel complexe offertes maken? Kijk dan naar de mogelijkheid om offertes over te kunnen zetten naar opdrachten. En of je dit kan synchroniseren met je boekhoudsysteem. Dat scheelt dubbel werk.
  • Formulierverwerking. Wanneer je veel contactformulieren denkt te ontvangen kijk dan ook naar mogelijkheden om formulieren op je website of social media direct te laten verwerken tot Prospects in je CRM en/of opvolgtaken aanmaakt.

Er zijn nog veel meer integraties mogelijk en voor alles is wel een oplossing ( als je maar betaald). Houdt in je achterhoofd dat wat je niet nodig hebt het overzicht vertroebelt. Zelf zet ik vaak alle functies uit die ik niet gebruik en verberg of verwijder ik alle overbodige invoervelden en menu items.


Investeren in een goede workflow- en CRM-systeem is een investering in de toekomst van uw bedrijf. Laat je door ons informeren

 

Vraag hier om meer infomatie

workflow with 20 factory workers

Workflows automatiseren

Snelle opvolging van leads vergroot je succes. Een automatische e-mail of een downloadlink kan direct worden afgehandeld.

Laad klantgegevens automatisch in je CRM voor opvolging zodat een medewerker direct aan het werk kan. Je hoeft dan geen e-mails meer over typen of door te sturen. 

FlowOnline koppelt CRM systemen aan formulieren op je website of social Media, stuurt automatische emails en maakt de juiste taken aan voor je medewerkers 

Vraag hier om meer infomatie

 

 

Veel gebruikte CRM Systemen

 

HubSpot,

Salesforce,

Microsoft Dynamics,

Zoho CRM,

Pipedrive,

Freshsales,

Insightly,

SugarCRM,

Monday,

Vtiger

TribeCRM