Ben je al klaar voor de De European Accessibility Act?
Wat is de De European Accessibility Act ( EAA)
Vanaf 28 juni 2025 gaat de EAA in voor bepaalde commerciële organisaties. Deze moeten hun diensten digitaal toegankelijk maken, zodat alle Europeanen ze kunnen gebruiken.
- Zorg dat je website aan de WCAG 2.1 AA voldoet.
- Bewijs dit door middel van een toegankelijkheidsverklaring, op basis van een toegankelijkheidsonderzoek.
- Deel informatie over de toegankelijkheid op je website of app.
- Biedt een toegankelijke klantenservice aan. Alleen een bel-optie is bijvoorbeeld niet toegankelijk voor klanten die slechthorend of doof zijn.
- Maak specifieke processen, zoals online ondertekenen of identificeren, voor iedereen toegankelijk.
Tips om aan de European Accessibility Act te voldoen
Als organisatie helpt een digitaal toegankelijke verbeterslag niet alleen om aan de wetgeving te voldoen en boetes te voorkomen, maar ook om je potentiële afzetmarkt te vergroten. Volgens de Rijksoverheid wonen er ongeveer 2 miljoen mensen met een beperking in Nederland.
Er zijn een aantal quick wins beschikbaar om ervoor te zorgen dat deze groep je website of app beter kan gebruiken:
- Test zelf je website met het toetsenbord of schermlezer. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Kijk eens of alle onderdelen zichtbare focus krijgen bij toetsenbordnavigatie en of knoppen correct opgelezen worden. Jij ziet dat de knop het icoon van een winkelmandje bevat, maar wordt dit ook opgelezen?
- Test de belangrijke processen als betalen en een account aanmaken. Als een bezoeker met een schermlezer wel een product kan selecteren, maar deze niet kan afrekenen is de verbetering voor niets geweest.
- Kijk bij digitaal toegankelijke webshops af. Via het register van toegankelijkheidsverklaringen kun je zien welke webshops een A-status hebben. Deze websites en apps hebben alle 50 criteria van de WCAG behaald.
- Laat een toegankelijkheidsonderzoek uitvoeren. Een WCAG-EM-audit brengt de mate van toegankelijkheid in beeld én helpt om te voldoen aan de EAA.
- Betrek de doelgroep. Vraag mensen die dagelijks gebruikmaken van assisterende software om je website te testen of advies te geven. Uiteindelijk weten zij het beste wat jouw website of app nodig heeft.
- Webshops
- Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify
- E-books
- Smartphones
- Computers en besturingssoftware
- Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines
- TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten
- Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider
- Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites
- Alle financiële diensten, zoals internetbankieren
Lukt het niet?
We doen ons best deze pagina zo actueel mogelijk te houden. Maar Meta wil nog wel eens de structuur van zijn menu's aanpassen waardoor alles soms net even op een andere plaats staat. Kun je het niet vinden. Neem dan gerust contact op via de contactpagina en we helpen je graag verder.