Skip to content
Helpful content 

Wat is nuttige inhoud volgens Google?

Nuttige, betrouwbare inhoud. Dé uitdaging voor goede contentcreatie.

Google heeft zijn zoekmachines en algoritmes ontworpen om zijn gebruikers een zo goed mogellijk en betrouwbaar resultaat te geven op hun zoekopdrachten. En niet zozeer om door maniertjes of trucjes hoger te eindigen in de ranking. Steeds beter kan Google tegenwoordig onderscheid maken in "nuttige" inhoud en en inhoud die alleen geschreven is als opvulling of clickbait.

Hieronder vindt je de definitie van Google over wat zij verstaan onder Helpful Content:

Definitie "Helpful content (originele tekst)

  • Does the content provide original information, reporting, research, or analysis?
  • Does the content provide a substantial, complete, or comprehensive description of the topic?
  • Does the content provide insightful analysis or interesting information that is beyond the obvious?
  • If the content draws on other sources, does it avoid simply copying or rewriting those sources, and instead provide substantial additional value and originality?
  • Does the main heading or page title provide a descriptive, helpful summary of the content?
  • Does the main heading or page title avoid exaggerating or being shocking in nature?
  • Is this the sort of page you'd want to bookmark, share with a friend, or recommend?
  • Would you expect to see this content in or referenced by a printed magazine, encyclopedia, or book?
  • Does the content provide substantial value when compared to other pages in search results?
  • Does the content have any spelling or stylistic issues?
  • Is the content produced well, or does it appear sloppy or hastily produced?
  • Is the content mass-produced by or outsourced to a large number of creators, or spread across a large network of sites, so that individual pages or sites don't get as much attention or care?

 

 

Vraag hier om meer infomatie

Kwaliteit

Deskundigheid

Ervaring

 

 

 

Vraag hier om meer infomatie

Kwaliteit

  • Toon originele informatie, rapportages, onderzoeken of analyses
  • Geef je een substantiële, volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Biedt de inhoud inzichtelijke analyses of interessante informatie die verder gaat dan het voor de hand liggende?
  • Als de inhoud zich baseert op andere bronnen, vermijdt deze dan het simpelweg kopiëren of herschrijven van die bronnen, en biedt deze in plaats daarvan substantiële extra waarde en originaliteit?
  • Geeft de hoofdkop of paginatitel een beschrijvende, nuttige samenvatting van de inhoud?
  • Zorgt de hoofdkop of paginatitel ervoor dat het niet overdrijft of schokkend is?
  • Is dit het soort pagina dat u wilt bookmarken, delen met een vriend of wilt aanbevelen?
  • Zou u verwachten dat u deze inhoud in een gedrukt tijdschrift, encyclopedie of boek zou tegenkomen of ernaar zou verwijzen?
  • Biedt de inhoud substantiële waarde in vergelijking met andere pagina's in de zoekresultaten?
  • Heeft de inhoud spelling- of stilistische problemen?
  • Is de inhoud goed geproduceerd, of komt deze slordig of haastig geproduceerd over?
  • Wordt de inhoud in massa geproduceerd door of uitbesteed aan een groot aantal makers, of verspreid over een groot netwerk van sites, zodat individuele pagina's of sites niet zoveel aandacht of zorg krijgen?

Deskundigheid


  • Presenteert de inhoud informatie op een manier die ervoor zorgt dat u erop wilt vertrouwen, zoals duidelijke bronnen, bewijs van de betrokken expertise, achtergrondinformatie over de auteur of de site die de informatie publiceert, zoals via links naar een auteurspagina of de informatiepagina van een site? pagina?
  • Als iemand de site zou onderzoeken die de inhoud produceert, zou hij of zij dan de indruk krijgen dat deze goed wordt vertrouwd of algemeen wordt erkend als een autoriteit op dit gebied?
  • Is deze inhoud geschreven of beoordeeld door een expert of liefhebber die het onderwerp aantoonbaar goed kent?
  • Bevat de inhoud eenvoudig te verifiëren feitelijke fouten?

Pagina ervaring

De belangrijkste rankingsystemen van Google zijn bedoeld om inhoud te belonen die een goede pagina-ervaring biedt. Controleer of u je veel aspecten een geweldige pagina-ervaring biedt. Voor meer info hierover op Google-zoekresultaten begrijpen.


Stel de gebruiker centraal


Content waarbij de mens centraal staat, betekent inhoud die in de eerste plaats voor mensen is gemaakt, en niet om de rankings van zoekmachines te manipuleren. Hoe kunt u beoordelen of u inhoud waarin de mens centraal staat, maakt? Als u de onderstaande vragen met ja beantwoordt, betekent dit dat u waarschijnlijk op de goede weg bent en dat de mens centraal staat:

  • Heeft u een bestaande of beoogde doelgroep voor uw bedrijf of site die de inhoud nuttig zou vinden als deze rechtstreeks naar u toe zou komen?
  • Toont uw inhoud duidelijk expertise uit de eerste hand en diepgaande kennis (bijvoorbeeld expertise die voortkomt uit het daadwerkelijk gebruiken van een product of dienst, of het bezoeken van een plaats)?
  • Heeft uw site een primair doel of focus?
  • Zal iemand na het lezen van uw inhoud het gevoel hebben dat hij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om zijn doel te bereiken?
  • Zal iemand die uw inhoud leest het gevoel hebben dat hij of zij een bevredigende ervaring heeft gehad?

 

Vermijd de focus op zoekmachine gerichte inhoud


Als je sommige of alle onderstaande vragen met ja moet beantwoorden moet nadenken over hoe je inhoud maakt:

  • Is de inhoud voornamelijk bedoeld om bezoekers van zoekmachines te trekken?
  • Produceert u veel inhoud over veel verschillende onderwerpen, in de hoop dat een deel ervan goed zal presteren in de zoekresultaten?
  • Maakt u gebruik van uitgebreide automatisering om inhoud over veel onderwerpen te produceren?
  • Vat je vooral samen wat anderen te zeggen hebben, zonder veel waarde toe te voegen?
  • Schrijf je over dingen simpelweg omdat ze trending lijken en niet omdat je er anders over zou schrijven voor je bestaande publiek?
  • Geeft uw inhoud lezers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te krijgen?
  • Schrijft u een bepaald aantal woorden omdat u hebt gehoord of gelezen dat Google een voorkeursaantal voor woorden heeft? 
  • Heb je besloten om een ​​niche-onderwerp te betreden zonder enige echte expertise, maar in plaats daarvan vooral omdat je dacht dat je zoekverkeer zou krijgen?
  • Belooft uw inhoud een vraag te beantwoorden die eigenlijk geen antwoord heeft, zoals de suggestie dat er een releasedatum is voor een product, film of tv-programma terwijl deze nog niet is bevestigd?
  • Wijzigt u de datum van pagina's om ze nieuw te laten lijken, terwijl de inhoud niet substantieel is veranderd?
  • Voegt u veel nieuwe inhoud toe of verwijdert u veel oudere inhoud, voornamelijk omdat u denkt dat dit uw algemene zoekresultaten zal verbeteren door uw site er op de een of andere manier "nieuw" uit te laten zien? 

 

Hoe zit het dan met SEO? Dat is toch speciaal voor zoekmachines?

Er zijn dingen die je kunt doen die specifiek bedoeld zijn om zoekmachines te helpen uw inhoud beter te ontdekken en te begrijpen. Gezamenlijk wordt dit ‘zoekmachineoptimalisatie’ of kortweg SEO genoemd. De eigen SEO-gids van Google vertelt waar je rekening mee moet houden. SEO kan een nuttige activiteit zijn wanneer het wordt toegepast op inhoud die op de gebruiker gericht is, in plaats van op inhoud die op de zoekmachine is gericht.


E-E-A-T en de richtlijnen voor kwaliteitsbeoordelaars

 Google gebruikt veel verschillende factoren om inhoud te rangschikken. Nadat relevante inhoud is herkend, probeerd Google prioriteit te geven aan de inhoud die het nuttigst lijkt dmv wat Google E-E-A-T noemt ( Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust).

Van deze aspecten is vertrouwen het belangrijkst. De anderen dragen bij aan het vertrouwen, maar de inhoud hoeft niet al deze aspecten te bevatten. Sommige inhoud kan nuttig zijn op basis van de ervaring die erin wordt getoond, terwijl andere inhoud nuttig kan zijn vanwege de expertise die erin wordt gedeeld.


Vraag: 'Wie, hoe en waarom' over je inhoud

 

Wie heeft de inhoud gemaakt?

Is het voor uw bezoekers vanzelfsprekend wie uw inhoud heeft geschreven?
Hebben pagina's een naamregel, waar die zou kunnen worden verwacht?
Leiden naamregels tot meer informatie over de betrokken auteur of auteurs, met achtergrondinformatie over hen en de gebieden waarover zij schrijven? 

Hoe de inhoud is gemaakt

Het is goed voor lezers om te weten hoe  inhoud tot stand gekomen is. 
Product beoordelingen kunnen bijvoorbeeld meer vertrouwen opbouwen als je vermeldt hoeveel producten er zijn getest, wat de testresultaten waren en hoe de tests zijn uitgevoerd, Wanneer je citaten van iemand anders gebruikt, zet deze altijd cursief en tussen haakjes. Vermeld je bron. Naam van de auteur, Titel en datum. Of vermeld de URL van de webpagina. 

Bron: Google. Geraadpleegd 13 augustus 2024, https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content

Waarom is de inhoud gemaakt
‘Waarom’ is misschien wel de belangrijkste vraag die u moet beantwoorden over uw inhoud. Waarom wordt het überhaupt gecreëerd? Dit zou moeten zijn datje nuttige inhoud in de eerste plaats maakt om mensen te helpen

 inhoud maken met als voornaamste doel het manipuleren van zoekresultaten wordt door Google gezien als een schending van het spambeleid.





Vraag hier om meer infomatie