shopping ads steenwijk logo

Online Marketing Strategie

Onze werkwijze

Voor sommigen is digitale marketing een ver van hun bed show en anderen denken dat het een verzameling is van trucjes. Maar bij online marketing gaat het om duidelijke afspraken, doelen stellen, meten en regelmatig evalueren.

Voordat wij aan het werk gaan gaan we eerst met jou in gesprek over jouw verwachtingen zodat we duidelijk hebben wat je wil bereiken en samen spreken we vervolgens af hoe we dit gaan doen. Hieronder zie je een een overzicht van de stappen die we daarin doorlopen met een standaard marketing account.

Verwachtingen in kaart brengen

We beginnen vanuit een behoefte die er binnen een bedrijf bestaat. Soms is het alleen maar een gevoel. Of het ontbreken van een gestructureerde aanpak. Nadat dat we jouw verwachtingen in kaart brengen gaan we ook kijken waar je op dat moment al bent. Je klantgegevens, websitebezoekers en de doelen die je nu al haalt geven ons een schat van informatie over de mogelijkheden die er binnen jouw bedrijf zijn. We beginnen daarom met het uitvoeren van een nulmeting waarin we de huidige resultaten van je merk of de organisatie zowel kwantitatief als kwalitatief analyseren.

Doelgroep bepalen

We vertalen je klanten en doelgroep(en) concreet naar publiek op basis van koopgedrag, demografie of interesses. Het is belangrijk om dit al vroeg in het proces duidelijk te formuleren. En welke targetingprofielen daar bij horen.

Doelen en KPI’s bepalen

Meestal stellen we één hoofddoel gevolgd door een aantal kleinere subdoelen. Bijvoorbeeld het verhogen van de naamsbekendheid van jouw organisatie en van jouw merk. Of juist het verbeteren van jouw E-commerce (conversie). Deze doelen gaan we vastleggen in KPI’s. KPI’s zijn maatstaven om de prestaties van jouw organisatie te analyseren zoals Bereik, Conversie, Herhaalbezoeken etc.

Meetsystemen aanbrengen

Technisch is er veel mogelijk. Je kan je klanten en bezoekers volgen en hen naar aanleiding van hun online gedrag indelen in aparte deelsegmenten. Om de juiste KPI’s te kunnen meten brengen we speciale ijkpunten aan op jouw website. Deze zijn onzichtbaar maar geven wel de juiste informatie over het gedrag van jouw bezoekers.

Content bepalen

In de content komen het strategische plan en het creatieve proces samen. Hoe geven we de boodschap vorm? Wat wordt de toon van de muziek? Zeggen we U of jij? Kleurstelingen, boodschappen, slogans etc. Naast het type content is het belangrijk om rekening te houden met het moment dat de gebruiker jouw boodschap ontvangt. Dit hoeft namelijk niet gelijk te zijn aan het moment van aankoop.

Media kiezen

Nu kunnen we gaan bepalen wat onze mediastrategie wordt en dus ook de kanaalkeuze. Waarom Facebook inzetten, of juist niet? Wat doen we op LinkedIn? Gaan we ook nieuwe kanalen zoals TikTok of Clubhouse inzetten we en waarom? Een kanaal kiezen is geen doelstelling op zich maar dient er enkel voor om jouw doelstellingen te bereiken.

Budgetten bepalen

Voor inschatting van reclamebudgetten en de spreiding daarvan nemen wij de KPI’s als uitgangspunt. Vergeet ook niet je eigen tijd in de budgetten mee te nemen voor aanpassingen maken aan je website, het maken en aanleveren van content etc.

Implementatie

In deze fase worden alle accounts van Google, Facebook en benodigde andere kanalen optimaal ingericht voor de advertising en geven we structuur aan de rapporten die nodig zijn om de voortgang te meten. En gaan we beginnen met adverteren.

Voortgang meten

Tot slot, het meten van de resultaten. Dit is niet éénmalig maar gaat continu door. Dat is eigenlijk de voornaamste boodschap. We Implementeren kleine stappen en zorgen dat we bijna realtime inzicht hebben in alle resultaten. Dit staat allemaal in een op maat gemaakt dashboard waarin alle KPI’s overzichtelijk voorkomen. Zo zitten we kort op de bal en kunnen direct bijsturen wanneer nodig.

shopping ads steenwijk logo

Nieuwsgierig geworden?

En wil je meer weten over wat mogelijk is voor jou organisatie? vul dan ons contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.