shopping ads steenwijk logo

Google Shopping voor WordPress

Google Shopping Woocommerce?

Heb je een WooCommerce winkel? Om goed te kunnen adverteren op Google Shopping, Google Ads of Facebook moet je nog wel één en ander instellen. Deze plugins helpen je daarbij.

Woocommerce product feed

Een Google Shopping feed voor woocommerce is een lijst om waarin al je producten staan die je door wilt te geven aan Google om te kunnen adverteren in Google Shopping. Deze lijst moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

  • Titel
  • Omschrijving
  • Prijs
  • Afbeelding
  • bestemmings-url
  • Gtin: Voor Europa is de GTIN voor produkten hetzelfde al het EAN nummer of beter gezegd de streepjescode uitgedrukt in een 13-cijferig nummer. In het geval van boeken is de GTIN gelijk aan het ISBN nummer. Google gebruikt dit om een uniek artikel te kunnen herkennen en te vergelijken met ander aanbieders.
  • Merk: Het is zeer gewenst om een speciaal veld te hebben voor het merk. Dit zit niet standaard in Woocommerce. Kijk ook eens naar deze plugin: Brands for Woocommerce van Berocket.
  • MPN: Dit is het artikelnummer dat de fabrikant zelf hanteert. De MPN in combinatie met met het Merk maken samen ook een unieke combinatie waar Google artikelen aan kan herkennen.
  • Google product Category
  • Staat van het product

De Google Shopping Woocommerce Plugin

Om productgegevens vanuit je Woocommerce winkel door te sturen naar Google Ads dien je eerst een account te hebben in het Google Merchant center waar je artikelbestand wordt opgeslagen en gecontroleerd door Google. Vervolgens moet je jouw gegevens periodiek aan Google doorgeven. Dit gaat het beste via een XML-bestand, een zogenaamde productfeed. Er zijn verschillende plugins in omloop die zo’n productfeed kunnen aanmaken. Afhankelijk van hoe je jouw webwinkel hebt ingericht met categorieën of product specificaties en de specifieke wensen die je hebt met adverteren kies je een plugin die de juiste gegevens doorstuurt. Voor een standaard webshop adviseren we meestal de Product Feed Pro ( van Adtribes). Deze plugin kent zowel een gratis als een betaalde variant. de gratis variant voldoet in veel gevallen wel en wil je specifiekere dingen doen zoals custom fields toevoegen of producttitels aanpassen dan kun je upgraden naar de betaalde variant.

Google Shopping Taxonomie instellen

Bij het instellen van je product feed moet je rekening houden met de productcategorieën van je webshop. Google kent ook veel productcategorieën maar de kans dat deze hetzelfde zijn als die van jou is heel klein. Daarom moet je aan Google doorgeven welke van jouw categorieën overeenkomt met de categorieën van Google. de zogenaamde Taxonomieën. Dit is even een rotklusje maar dit hoeft maar 1 keer en is wel heel belangrijk. Het helpt Google mee om je advertenties aan de meest relevant personen te tonen. En dat is weer gunstig voor je advertentiekosten. Een excell overzicht van alle Google taxonomien vind je hier. Let op. Als Google het over een “Category” heeft dan bedoelen ze hun eigen categorie. Jouw categorieën noemt Google een “producttypes”

Enhance ecommerce WordPress

Om specifieke Ecommerce gegevens te kunnen meten en naar Google analytics te sturen zoals winkelmandgegevens en aankoopbedragen kun je gebruik maken van plugins die via een datalayer deze zogenaamde Enhanced Ecommerce gegevens doorsturen. Op dit moment maken wij nog gebruik van zowel Universal Analytics als GA4. Een geschikte plugin voor om deze beide gegevensstromen te beheersen is de Tatvic EE plugin. Maar pas hierbij goed op. Tatvic wil ook je Google Ads, Merchant center en Shopping gaan overnemen. Doe dit niet. Beperk je alleen tot het instellen van je accounts bij Universal Analytics en GA4. Ook al vraagt Tatvic hier meerdere malen om. Het liefst stellen wij dit zelf voor onze klanten in want dit gaat vaak fout.

Google Tagmanager

Google tagmanager is handig om extra meetpunten middels tags toe voegen aan je webwinkel. Om Google Tag Manager te installereren zijn zo ongeveer alle plugins die tagmanager ondersteunen geschikt. Een eenvoudige op zichzelf staande Google Tag Manager plugin van is die van Justin Rains. Dit is open source software en is gratis te gebruiken. Je hoeft alleen je GTM accountnummer in te geven en je bent klaar.

Facebook Conversion API

Naast Google Analytics is het ook een goed idee om je bezoekersgegevens ook door te geven aan Facebook. Dit is van belang als je op facebook wil adverteren aan mensen die specifieke acties op je website hebben uitgevoerd. Een plugin die we hiervoor aanraden is de Pixelyoursite plugin. Hiervan gebruiken wij alleen de Facebook functie. Deze stuurt alle standaard events door.. Je kan hier zowel je oude facebookpixel als je Conversion API code in kwijt.

Waarschuwing. Pas altijd op met plugins

De bovengenoemde plugins zijn plugins waar wij in ieder geval goede ervaringen mee hebben. Maar het kan altijd zo zijn dat een combinatie van verschillende scripts, plugins, versies of thema’s problemen kunnen veroorzaken en foutmeldingen geven. Of dat zelfs je hele website niet meer werkt. FlowOnline draagt hiervoor geen verantwoording. Lees daarom altijd goed de installatie instructies van de programmeurs en maak voor je een plugin installeert altijd eerst een goede back-up van je website. Een goed voorbereid mens telt voor twee.

“Laat ons jouw verhaal vertellen”

Onze specialisten helpen jou graag met het inrichten van je accounts en campagnes en gaan altijd voor het hoogste rendement op jouw advertentie budget.