shopping ads steenwijk logo

Analytics. Wat gebeurt er op mijn website?

Doelen stellen en Analyseren. De basis van alle beslissingen.

Je bent je er van bewust dat online marketing een grote bijdrage kan leveren aan de groei van jouw bedrijf, maar weet nog niet hoe je dat op de juiste manier moet aanpakken. Of je hebt wel de kennis en ervaring, maar vindt het lastig om een duidelijke richting te bepalen zodat iedereen weet waar ze naartoe gaan. 

De Missie. Wat is jouw hoofddoel.

Veel bedrijven hebben geen duidelijke missie voor zichzelf vastgelegd. Het klinkt ook soft en overbodig. Want het lijkt zo logisch wat het doel van een bedrijf is. Maar zeker naarmate het aantal werknemers en andere stakeholders stijgt is het belangrijk om je missie duidelijk te definiëren en om je bij alles wat je doet aan te houden. Vanuit hier ontwikkel je al jeoverige doelstellingen.

Our company mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful. That’s why Search makes it easy to discover a broad range of information from a wide variety of sources.

Google
Analyse en strategie

Definieer je doelen

Analytics levert heel veel data op. Zoveel zelfs dat je soms niet meer weet waar je op moet letten. Het is daarom belangrijk dat je duidelijk hebt waar je heen wilt. Wat wil je eigenlijk van je webbezoekers. Ja iets kopen natuurlijk. Dat is duidelijk. Maar wie zijn die mensen eigenlijk? En waar vindt ik nog meer van zulke mensen? Om hier achter te komen moet je webbezoekers analyseren. Dit doe je het beste door diverse subdoelen te formuleren. Zogenaamde “zachte” conversies”. Dit kan zijn:

  • Hoe lang is iemand op mijn website geweest?
  • Hoeveel producten of pagina’s zijn er bekeken?
  • Hoeveel mensen hebben de route naar mijn bedrijf gekeken?
  • Is er op het telefoonnummer of emailknopje geklikt?
  • Hoeveel bezoekers hebben meerdere zachte conversies opgeleverd?
  • Hoeveel artikelen zijn helemaal tot aan het einde gelezen of gescrollt?

Je kan een hele lijst aan zachte conversies verzinnen die een bezoeker op je website zou kunnen uitvoeren. Het totaal van deze zachte conversies en de combinaties hiervan geven een beeld van de weg die de klant aflegt naar de uiteindelijk conversie die we willen. Let er op dat alle de Doelen voldoen aan het S.M.A.R.T. principe;

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Vergelijk doelen met elkaar. Geef ze een waarde

Om verschillende bezoekers en de verschillende bezoekers met elkaar te kunnen vergelijken kun je het best een waarde toekennen aan elk doel. Bijvoorbeeld: Voor iedere pagina die bekeken wordt reken ik €0,05, voor een klik op een telefoonnummer €0,50 en een ingevuld en verstuurd contactformulier €12,50. Op deze manier krijgt iedere bezoeker een waarde. aan de hand van de conversies die hij heeft opgeleverd. Deze waardes kun je helemaal zelf bepalen. Let daarbij goed op de onderlinge verhouding van deze waardes. Deze geven aan in hoeverre je het de ene zachte conversie belangrijker vindt dan de andere. Dit is voor iedere website anders. Een klik op een telefoonnummer is voor een advocatenkantoor een nieuwe zaak opleveren. Terwijl voor een ander bedrijf de meeste telefoontjes klachten kunnen zijn.

Conversiewaardes geven aan waar jij blij van wordt

Door alle conversie te tellen en waardes vast te leggen in Google Analytics kunnen we niet alleen groepen gebruikers onderscheiden waar we ons meer op willen richten maar geven we ook aan Google door waar we blij van worden. Google kan ons nu veel beter helpen met die mensen naar ons toe te brengen waar wij nog blijer van worden. Het is immers Google die de meeste bezoekers naar ons toebrengt en Google bezit genoeg data om meer van soortgelijke bezoekers naar ons toe te brengen.

SEA geweldig