Meteen naar de inhoud

Retargeting. Welke frequentie is het beste?

SEO en SEA

Retargeting of Remarketing. We hebben allemaal een hekel om achtervolgd te worden door advertenties van produkten die je recentelijk hebt bekeken en we weten ook zeker dat wij er zelf niet gevoelig voor zijn. Maar niets is minder waar. De conversiecijfers spreken voor zich. Retargeting draagt wel degelijk bij tot een hogere conversiegraad. Maar wat is nu de beste frequentie om een advertentie weer opnieuw te vertonen? Hieronder wat tips hierover.

Wat is Retargeting?

Regargeting is het gericht benaderen van mensen die al interesse hebben getoond door het bezoeken van je website of sociale berichten of het bekijken van specifieke producten. Je kunt zeggen dat retargeting op meerdere fronten werkt. Het verhoogt niet alleen de conversie, maar kan ook bijdragen aan een positief imago, mits je het niet overdrijft. Als de modellen worden verbeterd die worden gebruikt om te bepalen wie en wanneer geretarget wordt, dan komt dit ten goede aan het imago.

De Intentie van de gebruiker is belangrijk

Het bepalen van de intentie van de gebruiker is van belangrijk te weten als je remarketing wilt toepassen bij specifieke gebruikers of een specifiek segment. Het is belangrijk te weten waar de gebruiker zich in de trechter bevindt en wat de uiteindelijke waarde van de prospect kan zijn. U kunt deze intenties meten door te kijken naar gedrag, verlaten winkelwagens of tijd besteed op produkt gerelateerde pagina’s. Stel vast waarom een gebruiker jouw site heeft bezocht voordat je hem of haar met retargeting bestookt.

Retargeting afhankelijk van prijs en urgentie

Retargeting is functioneel zolang de bezoeker nog geen beslissing heeft genomen. Een retargetingsperiode hoeft daarom niet langer te zijn dan de duur van de overwegingen van de klant. Goederen met en aankoopwaarde lager dan €25 worden doorgaans dezelfde dag nog gekocht. Is het niet op jouw website dan wel op een andere. Om de klant dan nog 7 of 30 dagen advertenties te laten zien is dan niet meer nodig. Retrargeting kan wel nuttig zijn als je aanvullende artikelen hebt. Bijvoorbeeld servies van “Blond Amsterdam”. Daar heb je nooit genoeg van. Ook de urgentie speelt hierin een rol. Iemand die vandaag online zoekt naar Pizza heeft morgen heus wel al gegeten. Retargeting is hier dus niet nodig.

Irritatiegrens bereikt

Hoe weet je nu of je mensen op relevante manier herinnerd aan een goede aanbieding of dat je vervelend begint te worden? Je kent waarschijnlijk wel de situatie als je in het buitenland op vakantie bent en je kijkt iets te lang een restaurant binnen er direct obers naar je toe komen om naar binnen te loodsen. Ik vindt dat bij de eerste keer al vervelend. Maar 20 posters op bushokjes van een aankomend dorpsfeest vind ik niet storend. Het verschilt dus per boodschap, per medium en per persoon.

Sluit je kopers uit

Het gaat niet eens om de kosten van die paar extra klikken. Maar advertenties vertonen aan mensen die al bij gekocht hebben kan soms flinke irritatie opwekken en ook twijfel of ze wel het juiste gekocht hebben. Zeker als een artikel in meerder varianten leverbaar is. Bestaande kopers uitsluiten van retargeting is eenvoudig en moet je gewoon even doen.

Bij twijfel maximaal 5 vertoningen aanhouden.

Uit verschillende onderzoeken (ShopifyGfk) blijkt dat na er gemiddeld na vijf  impressies per persoon de irritatie en boosheid de overhand krijgen op reacties als  relevant en interessant.

Bron: Shopify
Bron: Shopify,

Meetmethode via CTR

Een eenvoudige manier is om om het juiste vertoningsfrequentie te bepalen is te kijken naar de je CTR (Click Through Rate) Heb je bijvoorbeeld een frequentie van 3 en je wilt weten of 4 misschien beter is volg dan de CTR. Gaat deze van 1,2 naar 1,3 dan was er dus ruimte voor een hogere frequentie. Verhoog je daarna de frequentie naar 5 en de CTR valt terug naar 1,25 laat het dan bij 4. Verdere conversies worden hierna alleen maar duurder en de irritatiegrens komt dichterbij.

Meer weten? Stuur ons even een berichtje en we leggen het je graag uit