Beginnen met verkopen op Amazon

verkopen op amazon

Consumenten zoeken steeds vaker naar producten op marktplaatsen als Amazon of Bol.com. Google wordt daarbij steeds vaker overgeslagen. Door je producten op Bol.com of Amazon te verkopen kom je direct onder de aandacht bij consumenten. Amazon is hierbij een goede manier om miljoenen kopers aan te bereiken, die anders misschien je webshop nooit hadden gevonden.

Hoe begin je met verkopen op Amazon?

Om producten te verkopen heb je een Amazon-account en toegang tot de Seller Central nodig. Deze zijn gratis, Amazon rekent commissie per verkocht product. Dat maakt de drempel laag en hierdoor kan iedereen producten via Amazon verkopen. Daardoor lijkt online verkopen eenvoudig, maar de concurrentie op het platform is enorm. Om goed te scoren is het belangrijk om eerst wat onderzoek te doen. Die hoge plek in de zoekresultaten op Amazon krijg je niet cadeau.

  • Nieuwe klanten: Amazon geeft u toegang tot de grootste groep kopers (meer dan 129 miljoen unieke bezoekers in de hele EU per maand).
  • Europese handel: met een start in Nederland en gratis uitbreiding naar onze Europese verkoopplatforms (Duitsland, VK, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen en Zweden).
  • Je kunt dankzij het platform relatief makkelijk verkopen in het buitenland.

Fullfilment by amazon. Jouw voorraad in het magazijn van Amazon

Fullfilment is een oplossing van Amazon waarmee je meer klanten bereikt met voordelen, zoals snelle Prime-verzending en gemakkelijker verkopen in heel Europa. Het bereiken van meer klanten betekent in het algemeen meer omzet. Amazon regelt de opslag, bezorging aan klanten, klantenservice en afhandeling van retourzendingen. Hiermee wordt je als retailer helemaal ontzorgd.

Wat zijn de zoekresultaten van amazon?

Amazon wil alleen producten laten zien die overeenkomen met de zoektermen van de consument. Die relevantie bepaalt Amazon met de zoekwoorden die je in de titel van je productpagina zet en in de ‘zoekterm’ -velden. Je wordt dan geïndexeerd voor die betreffende woorden.

De beschrijving van je product is minder belangrijk. De zoektermen worden door Amazon gelinkt aan transacties. Wanneer de klant zoekt naar een product op Amazon en daarna doorklikt naar dat product, zal in de URL die zoekterm staan. Hoe meer transacties jij via een bepaalde zoekterm doet, hoe relevanter Amazon denkt dat je bent voor die zoekterm. Bovendien is het belangrijk dat je analyseert welke zoektermen je het beste kunt gebruiken voor je producten. Sommige woorden worden op Amazon vaker gebruikt door klanten dan andere.

Adverteren binnen Amazon

Als je meer bekendheid wilt binnen Amazon kun je kiezen om gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden van Amazon aan. Begin bijvoorbeeld met een Sponsored Products-campagne. Dit helpt je om de zichtbaarheid en de verkoop van afzonderlijke productvermeldingen te vergroten. Met de optie automatische targeting start je heel eenvoudig binnen enkele minuten een campagne op.

Hulp nodig? Neem dan hier even contact op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.