Meteen naar de inhoud

Wat is ROAS ?

En hoe bereken je de ROAS?

Vaak wordt de keuze gemaakt om een vast budget beschikbaar te stellen voor bijvoorbeeld Google Ads. Met dat budget probeer je zo veel mogelijk conversie en/of omzet te behalen. Maar dat betekent vaak ook dat je met je campagnes tegen budgetbeperkingen aanloopt. 

Het is niet meer dan logisch dat iedere geïnvesteerde euro ook iets op moet leveren, en dat is precies wat ROAS aangeeft. ( Return On Advertising Spend ) Het geeft de verhouding aan tussen hoeveel je uitgeeft aan advertenties en hoeveel die hebben opgelevert. 

Voorbeeld berekening ROAS:

De afgelopen maand was je Google Ads spend € 2.500,- en de opbrengst die daar uit kwam was € 10.000,-. Je ROAS is dan:  Opbrengst/Kosten oftewel 10.000/2.50= 4. Iedere geïnvesteerde euro levert dus € 4,- op. Je ROAS kun je ook in een percentage uitdrukken. Zoals 400%. We bedoelen hiermee hetzelfde. Het is net wat je het fijnst vindt om te gebruiken.

Waarom is ROAS belangrijk ?

Het is een eenvoudige manier om aan te geven of je advertentiecampagne wel winstgevend is. Als je weet welke ROAS je moet behalen, loop je in principe niet meer tegen budgetbeperkingen aan. Doordat je een ROAS hebt bepaald weet je wat iedere euro oplevert waardoor je ‘oneindig’ kunt adverteren, zolang de ROAS maar op het gewenste niveau blijft.

Hoe bepaal je je ROAS ?

Er is geen vast getal of percentagel. De perfecte ROAS is afhankelijk van alle andere kosten die je maakt om een conversie winstgevend te laten zijn. Door goed te kijken naar wat de kosten zijn die je maakt naast de kosten voor je advertentie, kom je tot een concreet bedrag of percentage. 

Bepaal wat jouw ROAS moet zijn en geef je marketingkanalen de ruimte.Zo wordt je campagne niet beperkt door een bepaald budget, maar vormgegeven door een verwachting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *